Особливості інклюзивної дошкільної освіти.
Особливості інклюзивної дошкільної освіти.
Згідно банку даних дітей з особливостями психофізичного розвитку у місті нараховується 2603 особи. У системі освіти міста залучено 580 дітей з інвалідністю, з них 67 – у ДНЗ та 513 – у ЗНЗ.
За індивідуальною формою навчається 176 учнів, з них 145 дітей з інвалідністю. За програмою для дітей з розумовою відсталістю навчається 27 учнів, за програмою інтенсивної педагогічної корекції -23 учні, за програмою для дітей зі зниженим слухом – 14, порушеннями мовлення – 2, порушеннями зору – 2, порушеннями ОРА – 1.
У системі освіти міста не перебуває 47 дітей шкільного віку з причини важких органічних інтелектуально-психічних розладів. За даними управління охорони здоров’я Волинської ОДА 94 особи мають діагноз «розумова відсталість», з них – 64 - «легка розумова відсталість», 16 – «помірна розумова відсталість», 7 – «важка розумова відсталість», 3 – «глибока розумова відсталість».
Найменування |
Оглянуто |
З пониженням гостроти слуху |
З пониженням гостроти зору |
З дефектами мови |
Зі сколіозом |
З порушенням осанки |
Усього дітей 0-17 років включно |
44754 |
65 |
1961 |
840 |
332 |
1051 |
у тому числі дошкільного віку |
17692 |
29 |
137 |
563 |
5 |
52 |
що почали навчання з 6 років |
1672 |
1 |
139 |
162 |
10 |
132 |
що почали навчання з 7 років |
1062 |
3 |
107 |
84 |
6 |
99 |
Школярі 2-8 класів |
16263 |
25 |
1165 |
31 |
191 |
560 |
школярі 9-11 класів |
4476 |
1 |
313 |
- |
80 |
202 |
Крім того, діти, які перебувають під наглядом поліклініки для дорослих |
2795 |
1 |
73 |
- |
32 |
87 |
Психолого-медико-педагогічна консультація (ПМПК)
- є структурним підрозділом методкабінету. У своїй діяльності міська ПМПК керується Конституцією України, Конвенцією ООН про права дитини, Положенням про районну психолого-медико-педагогічну консультацію.
- Спільно з відділом освіти міською ПМПК здійснюється облік дітей з вадами розвитку, визначаються для них адекватні форми соціально-педагогічної чи медичної допомоги.
- Здійснюється психолого-медико-педагогічне обстеження дітей з метою виявлення порушень їхнього психофізичного розвитку, встановлення діагнозу і визначення умов навчання, виховання, лікування.
- Члени міської ПМПК надають індивідуальні консультації батькам ( чи особам, які їх замінюють) щодо виховання, соціальної адаптації та інтеграції у суспільне життя дітей з відхиленнями в психофізичному розвитку
Мета, напрямки та завдання діяльності міської ПМПК
Метою діяльності ПМПК є забезпечення належної організації та проведення консультативно-діагностичної, координаційної, методичної роботи, здійснення психолого-медико-педагогічного обстеження дітей для виявлення особливостей їх розвитку, встановлення діагнозу і визначення адекватних умов навчання і виховання.
Діяльність ПМПК спрямована на:
- виявлення, облік, діагностичне обстеження дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, віком до 18 років;
- направлення їх до спеціальних дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів, лікувальних закладів відповідного типу, установ та закладів системи праці та соціального захисту населення;
- надання індивідуальної корекційної допомоги та добір відповідних програм навчання цієї категорії дітей;
- консультування батьків (осіб, які їх замінюють), педагогів, медичних працівників з питань навчання, виховання, соціальної адаптації та інтеграції у суспільне життя дітей з відхиленнями у психофізичному розвитку;
- просвітницьку діяльність серед населення.
Основні завдання міської ПМПК
- здійснення діагностичного обстеження дітей з метою виявлення порушення їхнього психофізичного розвитку, установлення діагнозу та визначення адекватних умов навчання, виховання, лікування, соціально-трудової адаптації;
- рекомендації про направлення дітей до спеціальних дошкільних, загальноосвітніх навчальних, лікувально-профілактичних закладів, навчально-реабілітаційних центрів, установ та закладів системи праці та соціального захисту населення для поглибленого і динамічного вивчення їхніх можливостей навчатися, уточнення захворювань, відхилень у розвитку та отримання корекційної допомоги;
- надання індивідуальної діагностико-корекційної допомоги дітям з відхиленнями в психофізичному розвитку з метою поглибленого вивчення потенційних можливостей розвитку та визначення програми навчання;
- надання консультативно-методичної допомоги сім’ям, які виховують удома дітей з тяжкими порушеннями психофізичного розвитку;
- проведення роз’яснювальної роботи серед населення, працівників закладів освіти, охорони здоров’я, установ та закладів системи праці та соціального захисту населення тощо про необхідність раннього виявлення та організації своєчасної допомоги дітям з відхиленнями в розвитку;
- підготовка аналітичної звітності обласній ПМПК.
Особливості інклюзивної дошкільної освіти.
Інклюзивна освіта передусім є можливістю навчання для дітей з нерізко вираженими вадами психофізичного розвитку. Це, зокрема, окремі форми затримки психічного розвитку, певні мовленеві відхилення, зниження слуху чи зору, нескладні опорно-рухові вади, порушення емоційно-вольовоїсфери. Якщо такі діти мають збережений інтелект, самостійно себе обслуговують, адекватно контактують з однолітками, мають сімейну підтримку, то, за умови фахового психолого-педагогічного супроводу, вони цілком можуть засвоювати культурний досвіт у середовищі здорових однолітків. Згідно з «Планом заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання в загальносвітніх навчальних закладах на період до 2012 року,затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 року,№1482-р.», в Україні здійснюється активний пошук та впровадження ефективних шляхів соціальної взаємодії дітей,що потребують корекції психофізичного розвитку, із їхніми здоровими однолітками.
Цій проблемі присвячено як фундаментальні праці науковців, так і окремі дослідження.
Проте, і науковці, і практики неоднозначно оцінюють інтеграцію та інклюзію. Однією з основних причин поширення інклюзії є переважно неадекватне ставлення батьків до закладів корекційної освіти. Деякі батьки, будучи обізнаними у Світових тенденціях , наполягають на праві своєї дитини на перебуванні у звичайному дитячому садку нарівні зі своїми однолітками. Проте,батьки часто не розуміють основного змісту інклюзивної освіти. Справжня інклюзія передбачає обов’язковий психолого-педагогічний супровід дитини фахівцями (корекційний педагог, психолог, лікар, соціальний працівник). Без цього перебування дитини у масовому навчальному закладі набуває стихійності, формальності,яка не лише не приносить користі,а і є шкідливою для дитини, оскільки без одержання відповідної корекційної допомоги психофізичний розвиток дитини лише ускладнюється.
Найпершими, хто помічає проблеми та труднощі у розвитку дитини є батьки. Лікарі-педіатри, вихователі. Тому дуже важливо, щоб вони не зволікали, не чекали на спонтанне усунення вади, а звернулися до фахівців.
Консультацію щодо раннього розвитку дитини, створення необхідних для неї умов, за необхідності – і допомогу, можна одержати у психолого-медико-психологічних консультаціях. Для цього батькам не потрібно жодних направлень і дозволів.Вони можуть відвідати ПМПК з власної ініціативи.Чим раніше дитина одержить необхідну допомогу (педагогічну, психологічну, ме-дичну), тим легше буде структура її дефекту, тим краще вона розвиватиметься. Важливо, щоб і вихователі дошкільних закладів, і вчителі шкіл вчасно помічали проблеми поведінки дітей, труднощі у навчанні і радили батькам відвідати спеціалістів ПМПК. Саме вони допоможуть визначити, що спричинило труднощі чи вади у розвитку дитини,привело до проблем шкільного навчання: порадять, які умови створити у сім ї, дитячому садку,школі;нададуть корекційну допомогу або порадять спеціальний заклад для цього. Приймати рішення про заклад для дитини з психофізичними вадами мають батьки разом із фахівцями ПМПК. При цьому необхідно врахувати дуже багато чинників, зокрема:
- категорія аномального розвитку;
- вік дитини;
- конкретний клінічний діагноз;
- наявність супутніх відхилень;
- стан соматичного здоров я;
- інтелектуальний ступінь;
- осбливості психічного та фізичного розвитку;
- потреби та можливості дитини.
Тобто, потрібно рекомендувати заклад з урахуванням суто індивідуальних особливостей розвитку дитини, потреб родини.
Безсумнівно,якщо у дитини вада психофізичного розвитку не є різко вираженою,передусім для неї рекомендують інклюзивний варіат дошкільного виховання
Вихователі мають бути компетентними у таких питаннях:
· підходи держави та суспільства до організації освіти дітей,які мають вади психофізичного розвитку;
· основні поняття корекційної педагогіки та спеціальної психології;
· особливості і закономірності розвитку різних категорій осіб з психофізичними вадами;
· комплексне психолого-педагогічне вивчення дітей;
· диференційовані та індивідуальні механізми і прийоми дошкільного корекційного навчання та виховання кожної категорії дітей;
· зміст та методи роботи з родинами вихованців.
З метою реалізації інклюзивної освіти вихователі повинні вміти:
· здійснювати моніторинг розвитку дітей, що мають труднощі у засвоєнні знань,різних видів діяльності та адекватно оцінювати причини,якими спричинено ці труднощі.
· своєчасно виявити відхилення у розвитку дошкільників та під керівництвом корекційного педагога брати участь у здійснені правильного психолого-педагогічного супроводу дітей, що потребують корекції психофізичного розвитку;
· здійснювати індивідуальний та диферінційований підхід до вихованців з вадами психофізичного розвитку;
· формувати готовність здорових дошкільників до позитивної спільної взаємодії з однолітками, що потребують корекції психофізичного розвитку;
· проводити роботу з батьками щодо надання їм правдивої інформації про осіб з порушенням психофізичного розвитку.
Поза всяким сумнівом, компетентність вихователів є однією з умов ефективності дошкільної освіти.
Результати досліджень багатьох науковців засвідчують,що розумовий, емоційний і соціальний розвиток дітей з психофізичними вадами прямо залежить від позитивного ставлення до них, їх розуміння та прийняття педагогами, батьками і здоровими дітьми.
Сприятливе соціальне та розвивальне середовище є однією з вихідних умов розв‘язання проблем інклюзивної освіти. Тому забезпечення такого середовища - одне із завдань психолого-педагогічного супроводу дітей, що потребують корекції психофізичного розвитку.
Педагоги дошкільного закладу мають передусім формувати позитивне ставлення здорових вихованців до дітей з психофізичними вадами, прийоми адекватної взаємодії, емпатії.
Ця робота здійснюється за допомогою таких методів:
· бесіда,
· переконання,
· розгляд проблемних ситуацій,
· сюжетно-рольові ігри,
· перегляд спеціально відібраних відеосюжетів.
Оскільки дитина-дошкільник - це відзеркалення сім’ї,то відповідну роботу потрібно провести і з батьками здорових дітей,формуючи у них позитивне ставлення до перебування у групі дітей з особливими потребами.
Отже, інклюзивна дошкільна освіта – це одна із реалій нашого життя.
Проте потрібно пам’ятати, що її ефективність залежить від багатьох умов, головною з яких є комплексний психолого-педагогічний супровід.