Про стан інклюзивної освіти у м. Луцьк
Збільшення кількості народження дітей із порушеннями в розвитку – проблема не лише українського, але й глобального масштабу. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), лише 20% народжених дітей умовно вважається здоровими, інші або страждають порушеннями психофізичного розвитку, або знаходяться в стані між здоров’ям і хворобою.
Визнання прав таких дітей, їх інтересів, потреб, надання допомоги у процесі соціалізації та вибору професійної діяльності є дуже актуальним на сучасному етапі розвитку освіти. Тому важливого значення має інклюзивне навчання, що передбачає спільне перебування діток із порушеннями психофізичного розвитку з їх здоровими однолітками.
З 1 вересня 2013 року інклюзивні класи для дітей з особливими педагогічними потребами розпочали роботу у 80 школах Волині.
У м. Луцьку запроваджено інклюзивну форму навчання у:
- КЗ ЗОШ І-ІІІ ступенів № 20, де навчається 1 учень (порушення опорно-рухового апарату та порушення зору);
- КЗ ЗОШ І-ІІІ ступенів № 15, де навчається 2 учні (порушення слуху);
- Приватна загальноосвітня спеціалізована школа «Скарбничка мудрості», де навчається 3 учні (порушення опорно-рухового апарату);
- ДНЗ № 9, де перебуває на вихованні 1 дитина (генетичне порушення: хвороба Дауна).
ДНЗ №38, де перебуває на вихованні 3 дитини (генетичне порушення: хвороба Дауна), з 2014 відкрито ще одну групу.
-ЗОШ № 10 2 учні з порушенням опорно-рухового апарату
- ЗОШ № 3 1 учень із затримкою психічного розвитку
Інклюзивне навчання зараз першочергове. Однак досить часто його розуміють досить банально: що діти з особливими потребами мають навчатися в загальноосвітніх школах. Насправді ж інклюзія передбачає створення в навчальних закладах умов для таких діток.
Інклюзивне навчання дітей з особливими освітніми потребами організовується відповідно до «Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872 та наказу Міністерства освіти і науки України від 23.07.2013 № 1034 «Про затвердження заходів щодо впровадження інклюзивного навчання в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2015 року».
Лист МОН від 08.08.13 № 1/9-539 Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами
Крім того, для ефективної діяльності інклюзивних шкіл необхідні спільні зусилля не лише з боку вчителів та персоналу школи, а й ровесників, батьків, членів родин. Однак, величезна проблема якраз і полягає в тому, що батьки здорових дітей не готові, щоб з їхніми дітьми навчалися діти з інвалідністю.
Виходячи з цього, соціально-психологічна служба навчального закладу повинна проводити загальношкільну роботу з педагогами, батьками та учнями школи, де навчається дитина з особливими освітніми потребами у напрямку толерантного ставлення, посильної допомоги особливим учням.
Хочу наголосити, що при скеруванні учнів на проходження вивчення ПМПК, направляються діти лише з вадами фізичного та/або розумового розвитку, а не діти, які є відторгнутими класним колективом та учні, що не дотримуються правил поведінки в учбовому закладі, не можуть наладити контакт з педагогами, вихователями, наставниками. Із даною категорією дітей має наполегливо працювати психологічна служба навчального закладу.
Шановні колеги. У цей складний для нашої країни час, бажаю вам витримки, міцного здоров’я, щастя, миру, взаєморозуміння та благополуччя. Нехай ваші добрі справи примножують славу нашої Батьківщини.
Слава Україні!