Проблеми та перспективи інклюзивної освіти м. Луцька

28.10.2013 16:23

Ми маємо справу з самим складним, безцінним, самим дорогим, що є в житті, - з людиною. Непростою, а особливою людиною. Людиною, яка дуже потребує допомоги суспільства упродовж всього свого життя. Саме від нас залежить її майбутнє, її місце у житті. Саме від нашого вміння і майстерності залежить розвиток її розуму. Саме від нашої людяності формується її характер і воля. Саме від нашої мудрості залежить її щастя.

Протягом останніх років у місті Луцьку спостерігається зростання кількості дітей, які мають вади психофізичного розвитку, у т. ч. дітей з інвалідністю. Вступаючи до школи, 70-80% дітей мають ті чи інші проблеми здоров’я, що заважає їм засвоювати навчальну програму; 10% дітей відрізняються затримкою фізичного розвитку. Згідно банку даних про дітей які потребують корекції психофізичного та/або розумового розвитку у місті проживає понад 900 дітей з інвалідністю, у системі освіти міста (ДНЗ, ЗНЗ) перебуває 658 дітей, з них - на інвалідному візку 31 дитина.

*                з вадами інтелектуального розвитку - 26,

*                з затримкою психічного розвитку – 23,

*                з тяжкими вадами мовлення – 338,

*                з порушеннями зору – 1173,

*                з порушеннями слуху – 1132,

*                з порушеннями функцій опорно-рухового апарату - 809,

*                з емоційно-вольовими порушеннями та розладами спектру аутизму - 260.

За індивідуальною формою навчання навчається 153 дитини, з них – 113 дітей з інвалідністю (22 візочники). На сьогодні 58 осіб шкільного віку навчаються за межами міста, не включені в систему освіти 52 особи з причини важких органічних уражень, стан інтелекту яких визначають як помірну, важку та глибоку розумову відсталість у поєднанні з психічними розладами.

Міською ПМПК, Центром ППСР ще у 2010 р. проведено анкетування батьків дітей з особливими потребами, які через протипокази не охоплені навчанням. Виявилось, що найбільше турбує батьків планування майбутнього їх дітей, брак навичок спілкування, тривога за підготовку до самостійного життя.

На даному етапі управління освіти Луцької міської ради скеровує свою діяльність на забезпечення рівного доступу та якісну освіту дітям з особливими освітніми потребами. Зокрема затверджено міський план заходів на період до 2015 року щодо забезпечення права на освіту дітей  з особливими освітніми потребами, у тому числі дітей-інвалідів.

 

 

 Робота з запровадження інклюзивної освіти в ЗНЗ, ДНЗ   м. Луцька здійснюється у декількох напрямках:

 

1.       Вивчення вітчизняного та зарубіжного досвіду з надання освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами, специфіки професійної  підготовки фахівців до роботи з відповідною категорією дітей. В цьому плані корисними є публікації м-лів всеукраїнських та міжнародних науково-практичних конференцій, результатів науково-дослідної та експериментальної роботи, тісна співпраця з зарубіжними партнерами ДНЗ м. Варшави, Любліна, Честохово, школи м. Бартошице

 

2.            Забезпечення  толерантного ставлення до дітей з особливими потребами: проведено ряд навчальних   семінарів для керівників ЗНЗ, ДНЗ, практичних психологів, вчителів з питань переваг інклюзивного навчання, потреби запровадження інклюзивної   освіти у м. Луцьку.

   З метою інформування громадськості про необхідність впровадження інклюзивної та інтегрованої моделей освіти у становленні особистості дітей з особливими потребами працівниками Центру ППСР управління освіти Луцької міської ради, Луцької міської ПМПК, в газеті «Луцький замок» започатковано рубрику «Особливі діти – наші діти» виступи та інтерв’ю в радіопередачах «Сімейний формат» (Луцьк – радіо FM) та  Волинському обласному радіо. Волинською обласною дитячою громадською організацією «Центр розвитку дитини» видано ряд книжечок для дітей з особливими потребами

3.     Методичний супровід.

На базі ЗОШ №20 протягом 5 років здійснюється підготовка педагогічних працівників для роботи з дітьми з особливими потребами, а саме з ДЦП та розладами спектру аутизму. Проведено системне сертифіковане навчання педагогів, близько 40 осіб, та практичних психологів ЗНЗ, ДНЗ м. Луцька за інноваційною програмою «Баламетрика» з використанням баламетричного обладнання доктора Белгау, що проходить в рамках міжнародних науково-практичних конференцій на тему «Сучасні підходи до інтеграції та соціалізації дітей з особливими освітніми потребами» з участю американських спеціалістів української медичної місії США.

Організовано науково-дослідну та експериментальну роботу на базі НРЦ, ЗОШ №15, ЗОШ №20 В цьому році відкрито лабораторію з застосуванням апаратурної баламетричної бази з метою розвитку рухового та зорового сприймання, моторики, логічного мислення, покращення координації рухів, розвитку уяви і фантазії, вдосконаленню основних функцій мозку.

Постійна методична допомога у супроводі дітей з особливими потребами надається міським методичним кабінетом управління освіти Луцької міської ради у співпраці з відділом інклюзивної освіти Волинського інституту післядипломної педагогічної освіти вчителів. Налагоджена тісна співпраця з обласною та міською психолого-медико-педагогічною консультацією (ПМПК).

В рамках Міжнародної науково-практичної конференції з участю Медичної місії США на базі ЗОШ № 20 проведена підготовка педагогічних працівників для роботи з дітьми з розладом спектру Аутизму. Запропонована методика ЕЙ-БІ-ЕЙ допомагає педагогам, які працюють з дітьми з розладами спектру аутизму, розуміти і змінювати  їх поведінку, мотивувати до діяльності та комунікації.

 

4.                Кадрове забезпечення.

Відповідно до рішення виконавчого комітету від 19.06.2013  № 358-1  «Про роботу управління освіти, підсумки 2012-2013 та підготовку до нового 2013-2014 навчального року» у навчально-реабілітаційного центрі введено три ставки фахівців освітньої сфери (дефектолог, логопед, психолог) для роботи на базі  НРЦ у функціональні обов’язки яких входить робота з громадськими організаціями де перебувають  діти з особливими потребами.

У ЗОШ № 15 введено 1 ставку асистента вчителя по роботі з слабочуючими учнями, яку займає дефектолог з досвідом роботи з даною категорією дітей. У ЗОШ №20 – 0,5 ставки вихователя (асистента вчителя)

5.     Навчальні заклади з інклюзивною формою навчання.

У м. Луцьку функціонує 4 навчальних заклади з інклюзивною формою навчання:

ü  Комунальний заклад "Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 15 Луцької міської ради Волинської області" – 2 дитини з порушенням слуху;

ü  Комунальний заклад "Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 20 Луцької міської ради Волинської області" – 1 дитина з складною структурою порушення (порушенням опорно-рухового апарату та вадами зору);

ü  Дошкільний навчальний заклад № 9 – 1 дитина з генетичним порушенням (хворобою Дауна).

ü  Приватна спеціалізована школа І-ІІІ ступенів «Скарбничка мудрості» - 3 дитини з порушенням опорно-рухового апарату.

ü  Варто відзначити, що рішенням сесії міської ради у минулому році на базі НРЦ відкрито школу ІІІ ступеня (10-11 клас) для дітей з порушенням зору.

ü  На перспективу відкриття у листопаді інклюзивної групи у дошкільному навчальному закладі № 38 – 3 дитини з генетичним порушенням (хворобою Дауна).

Навчально-виховний процес у класах з інклюзивним навчанням здійснюється відповідно до робочого навчального плану загальноосвітнього навчального закладу, складеного на основі типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами.

На основі зазначеного робочого навчального плану розробляються індивідуальні навчальні плани для дітей з особливими освітніми потребами з урахуванням висновку психолого-медико-педагогічної консультації. Визначається гранично допустиме тижневе навчальне навантаження дітей з особливими освітніми потребами.

6.     Позашкільна та гурткова робота.

Діти з особливими освітніми потребами залучаються до позакласної та позашкільної роботи з урахуванням їх інтересів, нахилів, здібностей, побажань, віку, індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності та стану здоров'я.

З метою розвитку творчих нахилів дітей та тісній співпраці з громадськими організаціями м. Луцька («Янголята», «Діти з синдромом Дауна», «Джерело життя» та інші) на базі навчально-реабілітаційного центру створено «Центр дитячого дозвілля». Особливо популярні хор середніх класів «Росинка», вокальна група хлопчиків «Жайворонки», фольклорний гурт «Барвінок», хореографічна студія «Медея», студія театрального мистецтва «Забавляночка», яка щорічно проводить мистецьки фестиваль «Забавляночка скликає друзів» інші гуртки та спортивні секції.

 

Проте, у запровадженні інклюзивної освіти в м. Луцьку є ряд проблем:

ü    у напрацюванні досвіду роботи з викладання інноваційних методик;

ü    архітектурному доступі до освітніх закладів дітей з порушенням опорно-рухового апарату;

ü    у повному забезпеченні кадрами (є дефіцит дефектологів);

ü    у забезпеченні методичними та дидактичними матеріалами для навчання дітей з порушенням зору, слуху та іншими порушеннями;

Тому подальшу роботу з запровадження інклюзивної освіти міста плануємо будувати в напрямку:

ü    організації практикумів з обміну досвідом з використання інноваційних методик (Баламетрика, Нумікон, Ей-Бі-Ей);

ü    демонстрації батькам та педагогічним працівникам переваги інклюзивної освіти для дітей з особливими потребами;

ü    здійснення профорієнтаційної роботи серед старшокласників спрямованої на здобуття дефектологічної освіти. 

 

Завідувач ПМПК

Олексій Танський